Qurrota 'Ainun

ice cream makes you happy
Waah…boleh tertawa?

Waah…boleh tertawa?

Cerpen : Introvert

"Orang-orang seperti kita ini unik, kita sulit nyambung sama orang lain, tapi orang-orang sejenis kita bisa langsung nyaman saat bertemu”, kata perempuan itu.

"Kepada siapa saja kamu bisa bercerita seterbuka ini?", lanjutnya lagi.

"Hmmm bisa dihitung dengan jari", jawabku sambil berusaha mengingat-ingat.

Kami kembali berdiskusi tentang banyak hal yang tidak pernah kami diskusikan kepada orang lain. Mungkin seperti inilah menjadi orang-orang yang introvert. Nyatanya, aku selalu membuat seolah-olah orang lain merasa tahu banyak tentangku padahal tidak sama sekali. Aku sering menyematkan cerita dalam obrolan ringan, tapi sangat jarang dari mereka yang bisa menangkapnya.

Kelas akan dimulai ketika kami sedang asyik berdiskusi, dua orang manusia aneh yang tidak suka keramaian, lebih suka menyendiri, tidak banyak bicara, dan suka mengamati orang lain.

"Orang-orang seperti kita ini beruntung", perempuan itu tiba-tiba berbicara.

"Alasannya?", tanyaku mememancing.

"Ketika orang lain sibuk menilai kita, kita sibuk dengan diri sendiri. Ketika orang lain pusing dengan tidak adanya teman, kita senang sendirian. Ketika orang lain susah disuruh diam, kita dengan sendirinya tenang", jawab perempuan itu lurus, nada bicaranya mengatakan bahwa sebenarnnya dia ingin menyampaikan sesuatu.

"Kamu tidak sedang sendirian sekarang, kan ada aku", jawabku mencandainya.

Pipinya merona. Perempuan itu tersipu malu.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bandung, 3 September 2014 | kurniawangunadi

hehehehe……. entahlah. 

(Source: kurniawangunadi)

earthstory:

#Volcanofriday part 2Earlier today we covered the initiation of an eruption in Iceland. On the other side of the world, an eruption that is much more serious also is unfolding as I type this. This ash cloud is pouring out of the volcano known as Tavurvur on the island of New Britain, in the nation of Papua New Guinea.Tavurvur is part of a much larger volcanic complex known as the Rabaul Caldera that sits at the far northeastern tip of New Britain. This caldera is the remnants of several large volcanic explosions, the most recent of which took place 1400 years ago. A caldera is a giant hole in the ground; when a large magma chamber beneath the Earth’s surface empties during an eruption, it leaves empty space and the rocks above the magma chamber collapse downward, forming a huge crater in the ground.The Rabaul caldera is about 8 x 14 kilometers in size. On its southeastern slope, the rim of this caldera has been breached by the Pacific Ocean, flooding the caldera center and creating a natural harbor, protected from the open ocean by the eastern and northern walls of the caldera.This setup, a protected harbor, is a solid place for economic activity. By the early 1990’s, about 50,000 people lived on the coastline of this harbor, but the volcano had something to say about that.Calderas don’t die when they erupt. It can take thousands of years for their magma chambers to rebuild, but the magma supply doesn’t shut off after large eruptions. Typically, small volcanoes will begin growing on the edges of the caldera what is known as the resurgent phase of caldera activity. Tavurvur is one of these volcanoes. In 1994 it erupted simultaneously with another cone known as Vulcan on the volcano’s rim, decimating the area. Thankfully, the population was mostly evacuated the night before the eruption as earthquakes gave an early warning, leading to only 5 deaths, but today the population of the area today is a small fraction of what it was before these eruptions.Tavurvur rumbled to life again today, sending ash clouds high into the air and producing fountains of lava. There is video of the eruption up at our blog,http://the-earth-story.com/ This volcano is a direct hazard to many more people on the ground than the current eruption in remote Iceland, and has also caused aviation alerts and forced the redirection of some flights due to ash in the air.-JBBImage credit: Oliver Bluett/AFPhttp://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/08/29/photos-in-papua-new-guinea-mount-tavurvur-explodes-in-spectacular-style/Read more:http://volcano.oregonstate.edu/oldroot/volcanoes/rabaul/rabaul.htmlhttp://www.volcanodiscovery.com/rabaul-tavurvur.htmlhttp://abcnews.go.com/International/papua-guineas-tavurvur-volcano-erupts/story?id=25171482http://www.theguardian.com/world/2014/aug/29/papua-new-guinea-volcano-erupts-diverting-some-international-flights?cmp=wp-pluginhttp://www.wired.com/2008/10/volcano-profile-rabaul/

earthstory:

#Volcanofriday part 2

Earlier today we covered the initiation of an eruption in Iceland. On the other side of the world, an eruption that is much more serious also is unfolding as I type this. This ash cloud is pouring out of the volcano known as Tavurvur on the island of New Britain, in the nation of Papua New Guinea.

Tavurvur is part of a much larger volcanic complex known as the Rabaul Caldera that sits at the far northeastern tip of New Britain. This caldera is the remnants of several large volcanic explosions, the most recent of which took place 1400 years ago. A caldera is a giant hole in the ground; when a large magma chamber beneath the Earth’s surface empties during an eruption, it leaves empty space and the rocks above the magma chamber collapse downward, forming a huge crater in the ground.

The Rabaul caldera is about 8 x 14 kilometers in size. On its southeastern slope, the rim of this caldera has been breached by the Pacific Ocean, flooding the caldera center and creating a natural harbor, protected from the open ocean by the eastern and northern walls of the caldera.

This setup, a protected harbor, is a solid place for economic activity. By the early 1990’s, about 50,000 people lived on the coastline of this harbor, but the volcano had something to say about that.

Calderas don’t die when they erupt. It can take thousands of years for their magma chambers to rebuild, but the magma supply doesn’t shut off after large eruptions. Typically, small volcanoes will begin growing on the edges of the caldera what is known as the resurgent phase of caldera activity. Tavurvur is one of these volcanoes. In 1994 it erupted simultaneously with another cone known as Vulcan on the volcano’s rim, decimating the area. Thankfully, the population was mostly evacuated the night before the eruption as earthquakes gave an early warning, leading to only 5 deaths, but today the population of the area today is a small fraction of what it was before these eruptions.

Tavurvur rumbled to life again today, sending ash clouds high into the air and producing fountains of lava. There is video of the eruption up at our blog,http://the-earth-story.com/ 

This volcano is a direct hazard to many more people on the ground than the current eruption in remote Iceland, and has also caused aviation alerts and forced the redirection of some flights due to ash in the air.

-JBB

Image credit: Oliver Bluett/AFP
http://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/08/29/photos-in-papua-new-guinea-mount-tavurvur-explodes-in-spectacular-style/

Read more:
http://volcano.oregonstate.edu/oldroot/volcanoes/rabaul/rabaul.html
http://www.volcanodiscovery.com/rabaul-tavurvur.html
http://abcnews.go.com/International/papua-guineas-tavurvur-volcano-erupts/story?id=25171482
http://www.theguardian.com/world/2014/aug/29/papua-new-guinea-volcano-erupts-diverting-some-international-flights?cmp=wp-plugin
http://www.wired.com/2008/10/volcano-profile-rabaul/

Gampar.

Sudah malam… ya semua manusia di Kota Semarang juga tau kalau waktu sudah memasuki malam hari ya. Saya belum tidur, tadi saya habis…. ngerjain pr matematika - integral substitusi trigonometri berapa nomer gitu. Saya belum njadwal besok saya belajar apaaja, tsaaah jadwalnya apa juga saya ngga tau. Sudah berbadge hijau, sudah ekor 2 kepala 1, sudah jadi paling tua kok ya masih ajeg bae ya. Sebetulnya saya nggak begitu acuh sama yang namanya sekolah sih, nggak peduli nilai lebih tepatnya. Toh berualang kali saya her masih bisa bernafas sampai sekarang kan? Alhamdulillaah… semoga selalu bersyukur atas segala nikmat-Nya.

Intronya sudah ah, tar malah isinya intro muluk. Kemarin…. tepatnya 2 hari yang lalu hari Selasa, 19 Agustus 2014. Saya masih inget kok, siang itu saya ada rapat intern sama salah satu organisasi di SMA. Saya nggak mau membahas isi rapatnya apa sih. Di akhir rapat, saya lupa waktu itu kami membahas apa yang ujung-ujungnya ketua kami tiba-tiba membuat statement yang intinya begini "anak gadis kos itu… perempuan ter-strong yang pernah tak temui".
_________________________________________________________

Rasanya denger teman saya bilang begitu seperti digampar, bukan digampar, digaplok lebih tepatnya. Bukannya saya nggak setuju dengan perkataan ketua saya. Hanya berpikir sejenak dan…. menganalisis. Panjang sepertinya cerita analisis nggak penting saya. Well, gini aja deh, saya sudah hampir 6 tahun tinggal di Semarang. Memang saya tinggal di sini sama orang tua dan menempati rumah sendiri. Semarang memang kota besar buat saya (dulu), ya bandingannya sama Purbalingga atau Banjarnegara jelas beda 180 derajat kan? Dari awal saya pindah sudah banyak nge-wanti-wanti kalau hidup di kota besar itu keras, harus berani melawan segala dera hawa nafsu yang ada.Ternyata memang benar, perlahan mau tidak mau darah dan keringat saya harus bisa beradaptasi dengan Kota Semarang.

Saya tinggal sama orang tua, menempati rumah sendiri. Saya nggak nge-kos, nggak nyuci baju sendiri, nggak kemana-mana sendiri, nggak pulang pergi sendiri, nggak nyetrika sendiri, nggak belanja kebutuhan sendiri. Intinya saya hidup dan melawan sepak terjang life style kota besar bersama keluarga saya. Tentang anak kos, dan mari mengerucut pada batasan anak gadis. Selama hampir 3 tahun saya menjalani masa paaaaaaaling indah, lambat laun saya tau. Oke, mereka memang apa-apa sendiri, jujur saya saja kagum sama mereka dan ingin jadi seperti mereka. Tapi saya mikir, dari sekian banyak anak kos yang saya jumpai itu keadaan orangtua mereka di kampung halaman ada pada taraf menengah ke atas, jadi wajar mereka berani merantau ke kota karena memang finansial orangtua mereka mampu. Sila mengelak jika ini tidak sesuai dengan pendapat pembaca.

Segala aspek memang mempengaruhi kondisi psikologis dan emosional seseorang, apalagi remaja. Kalau toh, salah satu aspek sudah terpenuhi pasti akan beralih pemikiran pada aspek lain, bukan? Dan menurut saya itu subjektif. Mari melihat ke belakang tulisan saya ini. Tentang siapa yang membuat statement dan yang dijadikan objek dalam statemennya. Iya jelas ketua saya berani bicara seperti itu, mengapa? Yang saya lihat memang kondisi finansialnya terpenuhi, dan nggak jadi masalah. Pun yang dijadikannya sebagai objek dalamstatemennya adalah orang-orang yang memang kondisinya kurang lebih sama dengannya. Saya memang belum bertanya sih, atas dasar apa teman saya mengeluarkan statement satu itu? Karena melihatkah? atau mengamati? atau merasakan? atau mendengar? atau apa saya belum tau jawabannya. Hanya, intuisi saya mengatakan sedemikian rupa.

Saya juga berpikir, standar lemah kuatnya seseorang itu dilihat dari mananya? Latar belakang nya kah? Sampai saat ini pun saya masih mikir berkali-kali untuk menilai saya tipikal orang lemah atau kuat. Yang menurut saya itu, apaya? Kalau jaman sekarang, ah remaja hanya gini aja langsung dibilang "kamu kuat?", bebannya berat sekali kah? Atau bagaimana? Ya tidak harus dirasa berlebihan juga sih menurut saya.

Entah sudah terpatri atau bagaimana, kalau saya selalu percaya "besok, kamu itu akan menghadapi dunia yang lebih getir dan keras dari masalah-masalah yang kamu anggap berat sekarang". Bukannya menakut-nakuti, sedia payung sebelum hujan. Perkuat benteng mental pertahanan kita, itu yang selalu saya bilang. Dan, ohya satu lagi ibu saya pernah bilang kalau "jangan kau meminta-Nya untuk mengurangi beban yang ada di pundakmu, tapi mintalah kepada-Nya untuk selalu menguatkan pundak ini untuk membawa beban yang ada”.

Hidup…… keras bung….

Semarang, 28 Agustus 2014 
diselesaikan pukul 23.10 WIB


Gadis rumahan.

earthstory:

Evolution in actionThe poaching of elephants for ivory is simply deplorable. Even since the banning on the trade of ivory in 1989, we’re still losing around 8% of elephants to illegal poaching- nothing we have implemented has stopped this cruelty. So, elephants have taken the matter into their own hands. Elephants all over the world have begun selecting against having tusks. Previously, Asian male elephants were born without tusks in only around 2% of cases. By 2005, this figure had grown to between 5 and 10%. In Africa, one national park estimated the number of their elephants born without tusks was as high as 38%. What we are seeing here is natural selection in action. It is uncertain whether female elephants are choosing to breed with non-tusk bearing elephants more frequently or simply that elephants without tusks have a greater chance of reaching the age of breeding- probably a combination of both.There are many horrible aspects to this story, but perhaps the most appalling is the fact that tusk are important; they are weapons and tools that benefit elephants. Losing them means that nature has decided that poachers are a greater threat to the elephant’s existence than its diminished ability to fight and forage. Sad. -Jean image: African elephants on the safari by CorbisFor further reading: (BBC) British Broadcasting Corporation. 1998. World: Africa Elephants ‘ditch tusks’ to survive.<http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/180301.stm.>Whitehouse, A.M. 2002. Tusklessness in the elephant population of the Addo Elephant National Park, South Africa. J. Zool. 257: 249-254. http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=108817&fileId=S0952836902000845Steenkamp, G., S.M. Ferreira, and M.N. Bester. 2007. Tusklessness and tusk fractures in free-ranging African savanna elephants (Loxodonta Africana). J. S. Afr. Vet. Assoc. 78: 75-80 http://reference.sabinet.co.za/sa_epublication_article/savet_v78_n2_a6.

earthstory:

Evolution in action

The poaching of elephants for ivory is simply deplorable. Even since the banning on the trade of ivory in 1989, we’re still losing around 8% of elephants to illegal poaching- nothing we have implemented has stopped this cruelty. So, elephants have taken the matter into their own hands. 

Elephants all over the world have begun selecting against having tusks. Previously, Asian male elephants were born without tusks in only around 2% of cases. By 2005, this figure had grown to between 5 and 10%. In Africa, one national park estimated the number of their elephants born without tusks was as high as 38%. What we are seeing here is natural selection in action. It is uncertain whether female elephants are choosing to breed with non-tusk bearing elephants more frequently or simply that elephants without tusks have a greater chance of reaching the age of breeding- probably a combination of both.

There are many horrible aspects to this story, but perhaps the most appalling is the fact that tusk are important; they are weapons and tools that benefit elephants. Losing them means that nature has decided that poachers are a greater threat to the elephant’s existence than its diminished ability to fight and forage. Sad. 

-Jean 

image: African elephants on the safari by Corbis

For further reading: 

(BBC) British Broadcasting Corporation. 1998. World: Africa Elephants ‘ditch tusks’ to survive.
<http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/180301.stm.>

Whitehouse, A.M. 2002. Tusklessness in the elephant population of the Addo Elephant National Park, South Africa. J. Zool. 257: 249-254. http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=108817&fileId=S0952836902000845

Steenkamp, G., S.M. Ferreira, and M.N. Bester. 2007. Tusklessness and tusk fractures in free-ranging African savanna elephants (Loxodonta Africana). J. S. Afr. Vet. Assoc. 78: 75-80 http://reference.sabinet.co.za/sa_epublication_article/savet_v78_n2_a6.

Kalau manusia belum mati itu berarti tugasnya di dunia belum selesai.

—AD